Het erfgoedproject 'Op stap met Jet en Jan, jong in 1910' is opgebouwd rond het voorleesverhaal van Jet en Jan. Aan de hand van deze twee leeftijdgenootjes maken de kinderen kennis met thema's als kleding, wonen, school, de buurt, eten, spelen en werken in 1910.
Met de klas meer dan een eeuw terug in de tijd. Hoe was het dagelijks leven toen voor de tweeling Jet en Jan? In dit project gaan de leerlingen in hun eigen woonplaats honderd jaar terug in de tijd. Samen met de tweeling Jet en Jan maken de kinderen kennis met het dagelijks leven in 1910. Daarbij komen de thema's kleding, wonen, werk, school, voeding, vervoer en spel aan bod.
Het project is op maat gemaakt voor de gemeente waar de leerlingen op school zitten. Het voorleesverhaal speelt zich daar af en aan de hand van oude foto's kunnen de leerlingen vroeger en nu vergelijken. Ze leren niet alleen veel over het dagelijks leven in 1910, maar reflecteren ook op het heden, op hun eigen dagelijks leven: hoe is dat anders of hetzelfde als bij Jet en Jan?
En dat allemaal vooral door te doen! Tijdens een bezoek aan de heemkundekring gaan de leerlingen zelf aan de slag met voorwerpen uit de tijd van Jet en Jan. Denk aan: een sok stoppen, koffie malen, schrijven met een griffel op een leitje en oude spelletjes zoals bikkelen.
Na deze les wordt het verhaal op school vervolgd, zodat het project een afgerond geheel vormt. Er zijn verschillende vakoverstijgende voorbereidings- en verwerkingslessen voor in de klas.