Jet en Jan - Oosterhout

Het erfgoedproject 'Op stap met Jet en Jan, jong in 1910' is opgebouwd rond het voorleesverhaal van Jet en Jan. Aan de hand van deze twee leeftijdgenootjes maken de kinderen kennis met thema's als kleding, wonen, school, de buurt, eten, spelen en werken in 1910.

Met de klas meer dan een eeuw terug in de tijd. Hoe was het dagelijks leven toen voor de tweeling Jet en Jan? In dit project gaan de leerlingen in hun eigen woonplaats honderd jaar terug in de tijd. Samen met de tweeling Jet en Jan maken de kinderen kennis met het dagelijks leven in 1910. Daarbij komen de thema's kleding, wonen, werk, school, voeding, vervoer en spel aan bod.

Het project is op maat gemaakt voor de gemeente waar de leerlingen op school zitten. Het voorleesverhaal speelt zich daar af en aan de hand van oude foto's kunnen de leerlingen vroeger en nu vergelijken. Ze leren niet alleen veel over het dagelijks leven in 1910, maar reflecteren ook op het heden, op hun eigen dagelijks leven: hoe is dat anders of hetzelfde als bij Jet en Jan?

En dat allemaal vooral door te doen! Tijdens een bezoek aan Museum Oud Oosterhout gaan de leerlingen zelf aan de slag met voorwerpen uit de tijd van Jet en Jan. Denk aan: zelf zeep kloppen en de was doen, koffie malen, schrijven met een griffel op een leitje en oude spelletjes zoals bikkelen en hoepelen.

Na deze les wordt het verhaal op school vervolgd, zodat het project een afgerond geheel vormt. Er zijn verschillende vakoverstijgende voorbereidings- en verwerkingslessen voor in de klas.

Groep5
Kosten
€ 2,50 per leerling (begeleiders gratis)
Aanmelden
​​​​​​​
Stuur een email naar Kees Horn met daarin de naam van de school, de groep(en), het aantal leerlingen en een aantal voorkeursdata (bezoek is mogelijk op dinsdag en woensdag).







Lesmateriaal
Kant-en-klaar lespakket bestaande uit:

  • Docentenhandleiding met materialen voor op de tijdbalk en ansichtkaarten
  • Tijdbalk
  • Jet en Jan bordspel
  • USB-stick met al het materiaal digitaal
  • Bij de versie zonder museumbezoek zijn ook alle materialen van het activiteitencircuit onderdeel van het lespakket.

Leergebied
Wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie, Nederlands.

Thema's
Dagelijks leven 100 jaar geleden, dagelijks leven nu.

Leerdoelen
Leerdoelen erfgoededucatie

  • De leerling kan begrippen rondom erfgoed hanteren (sporen uit het verleden, waarde van bewaren, heden, toekomst, respect) door voorbeelden van erfgoed van zichzelf, van de eigen familie en in de eigen omgeving te benoemen.
  • De leerling kan aangeven wat redenen zijn waarom je erfgoed bewaart voor later. 
  • De leerling kan vragen stellen bij het onderzoeken van eigenschappen en details van erfgoed.
  • De leerling kan het verhaal dat bij het erfgoed hoort reproduceren.
  • De leerling kan verschillen en overeenkomsten weergeven tussen heden en verleden aan de hand van erfgoed.
  • De leerling kan aanwijzingen opvolgen hoe met erfgoed in een specifieke situatie om te gaan.
  • Klik hier voor meer informatie over de handleiding "Wijzer met erfgoededucatie".

Met de extra lessuggesties werk je ook aan:

  • De leerling kan de (bewaar)plaats van het erfgoed lokaliseren op een plattegrond. 

De Cultuur Loper indicatoren waar (met name) aan gewerkt wordt:

  • C1 - De leerling kan zich een voorstelling maken van een gebeurtenis, ervaring of idee en deze uiten.
  • C3 - De leerling kan opgedane kennis toepassen.
  • O1 - De leerling gebruikt actief zijn zintuigen om een object, onderwerp of gebeurtenis te verkennen.
  • O4 - De leerling stelt vragen aan zichzelf en zijn omgeving.
Aanbieder Museum Oud Oosterhout
Ontwikkeld voor Groep 5
Rol leerlingen Actief, Receptief, Reflectief
Maximaal aantal deelnemers 30
Kosten U dient ingelogd te zijn om de kosten in te zien.
Locatie Klas en Museum Oud Oosterhout
Tijdsinvestering 4 lessen op school en een museumbezoek
Benodigde ondersteuning leerkrachten/ouders/verzorgers Tijdens museumbezoek begeleiden leerkracht en ouders een groepje leerlingen bij opdrachten in het museum
(Rij-)ouders / verzorgers mogen de activiteit bijwonen.