Cultuureducatie met Kwaliteit

Kinderen laten profiteren van goed cultuuronderwijs waarin ze plezier hebben en belangrijke vaardigheden leren. Dat is waar het programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) zich voor inzet. Omdat kinderen zich dankzij goed cultuuronderwijs ontwikkelen tot creatieve en kritische volwassenen die klaar zijn voor de uitdagingen van de 21e eeuw.

De Rijksoverheid stimuleert, samen met provincie en de gemeente, sinds 2013 het cultuuronderwijs op de scholen middels het programma Cultuureducatie met Kwaliteit. Het doel van het programma is dat cultuureducatie een vast onderdeel wordt van het lesprogramma. Om dit te bereiken bevordert CmK de samenwerking tussen scholen en culturele instellingen, de deskundigheid van leerkrachten en vakdocenten en draagt CmK bij aan het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen en 21e eeuwse vaardigheden.

Alle scholen kunnen deelnemen aan CmK waardoor ook hun leerlingen kunnen profiteren van goed cultuuronderwijs. Een deelnemende school gaat onder begeleiding van de intermediair aan de slag om cultuureducatie een vaste plek binnen hun onderwijs te geven. Hoe dit eruit ziet? Dat is op iedere school anders. De ene school gaat voor een breed aanbod, de andere school maakt een keuze om zich op een bepaalde discipline te focussen. De ene school ruimt veel tijd in voor cultuureducatie, de andere minder. Maar allen weten dat wat ze doen bijdraagt aan de ambities die ze hebben. Ze maken keuzes, zijn kritisch, weten wat cultuureducatie hun leerlingen brengt.

Er is geld beschikbaar waarmee duurzame kwaliteitsverbeteringen van de deelnemende scholen kunnen worden bekostigd. Denk aan deskundigheidsbevordering en de aanschaf van duurzame materialen.

​​​​​​​

Deelnemende scholen Drimmelen

Basisscholen

  • KBS Den Duin
  • KBS De Elsenhof
  • IBS De Grienden
  • KBS De Lage Weide
  • KBS De Stuifhoek
  • OBS De Windhoek
  • KBS De Zeggewijzer
  • KBS Zonzeel

Interesse in deelname?

Neem contact op met intermediair Marie-José Dirkse.

Deelnemende scholen Geertruidenberg

Basisscholen

  • NBS De Biekorf
  • KBS De Hoge Waai
  • KBS De Ruif
  • KBS De Vonder
  • KBS De Vuurvlinder
  • KBS De Wilsdonck
  • PCPO De Schoof

Interesse in deelname?

Neem contact op met intermediair Mirte Oostrom.

Deelnemende scholen Oosterhout

Basisscholen

  • Brede dorpsschool De Achthoek
  • OBS De Duizendpoot
  • KBS Marcoen
  • Montessorischool Oosterhout  
  • PCPO Menorah
  • IKC De Ontdekking
  • OBS De Pionier
  • OBS Rubenshof
  • Brede dorpsschool Sint Jan
  • KBS De Toekomst
  • KBS De Touwbaan
  • SBO De Wissel

Voortgezet onderwijsscholen

  • Curio effent
  • Mgr. Frencken College

Interesse in deelname?

Neem contact op met intermediair Mirte Oostrom.
​​​​​

Cultuureducatie met Kwaliteit 2025-2028 (CmK4)

Met de vierde editie van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit werken we verder aan wat al is bereikt. Met deze regeling werken penvoerders, scholen en het culturele veld toe naar de curriculumvernieuwing in het onderwijs.  

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen scholen die al wel hebben meegedaan aan de CmK-regeling en scholen die dat nog niet hebben gedaan. Daarmee sluiten we aan op het verschil in niveau van cultuureducatie. Zo zorgen we dat al deze scholen zich goed voorbereiden op de curriculumvernieuwing in 2026. Want in opdracht van het ministerie van OCW worden de komende jaren de kerndoelen op Kunst en Cultuur in het onderwijs herzien. Het herzien van de kerndoelen zal tijdens de looptijd van CmK verder richting geven aan hoe er binnen de lokale CmK programma’s het beste op kan worden aangesloten.  

De scholen die nog niet hebben meegedaan aan de CmK-regeling, worden nadrukkelijk uitgenodigd om mee te doen. Het bereik onder deze scholen zal groter moeten worden. Daar wordt dan ook op ingezet. Deze scholen vragen ook meer begeleiding en een langere aanloop voordat zij resultaat zullen boeken in kwaliteitsverbetering van de cultuureducatie.  

Scholen die al wel hebben meegedaan aan de CmK-regeling, worden begeleid bij het borgen van de kwaliteitsverbetering en de resultaten. Deze borging slaagt het best als er een visie op cultuureducatie is ontwikkeld die wordt gedeeld door leerkrachten, docenten, de directie en schoolbesturen. Alle deelnemende scholen doorlopen hun eigen proces en ontwikkelen een eigen visie op cultuureducatie en een cultuurbeleidsplan. Zowel de visie als het plan sluiten aan bij de onderwijsvisie van de school en worden onderdeel van het schoolbeleid. Voor zowel de ontwikkeling van een visie als de uitvoering van het uiteindelijke plan zijn ook de lokale culturele partners en de penvoerder verantwoordelijk.