De docenten theater van h19 bieden diverse workshop aan.
Zoek je iets anders dan de onderstaande workshops? Maatwerk is altijd mogelijk.
Het tarief voor voorbereiding en uitvoering is €60,- per uur. Voor scholen in de gemeente Oosterhout is dit tarief inclusief organisatie en reiskosten
Meer informatie of een workshop boeken? Neem contact op met h19: educatie@h19.nl
Kennismaking toneel / acteren groep 1 t/m 8 45 minuten of 1 uur speelzaal o.i.d.
Tijdens een theaterworkshop wordt aandacht besteedt aan de algemene basis van het acteren/ toneelspel.
Bij groep 1-2 wordt het prentenboek 'Alles is reden voor een feestje‘ ingezet waarbij de docent lesgeeft in een personage (teaching in role). Ook thema’s zijn mogelijk zoals: feest, sprookjes, dieren en circus.
Bij groep 3-4-5 is werken vanuit een thema mogelijk, maar kan ook aandacht besteed worden aan de verschillende basisaspecten van acteren zoals: het uitbeelden van emoties, tableaus of pantomime, stil spel of het spelen van personages. Plezier, verbeelding en ontdekken staan hierbij centraal.
Bij groep 6-7-8 gaan we aan de slag met improvisatie, personage verdieping, het stimuleren van spelplezier, werken met theaterteksten (dialogen) en het zelf schrijven van teksten en regie. Kies je eigen thema of gebruik de lessen voor het voorbereiden van een theatrale act of eindmusical.
Scenes maken groep 3 t/m 8 45 minuten of 1 uur speelzaal o.i.d.
Op zoek naar een invulling voor de maandafsluiting? Bij de workshop 'scenes maken' gaan de leerlingen aan de slag met de 3 theatrale W’s ( Wie, Wat, Waar). De scenes die ontwikkeld worden kunnen als inspiratie dienen voor een presentatie. Ook kan er concreet gewerkt worden aan het maken van een presentatie.
Theater of een eigen eindmusical maken) groep 7 en 8 9 tot 12 lessen van 1 uur speelzaal o.i.d.
Wil groep 8 vernieuwend zijn en helemaal zelf een eindvoorstelling of musical ontwerpen? Ga aan de slag met een theaterdocent en kijk hoe een theatraal maakproces ontstaat. In 9 tot12 lessen gaan de leerlingen aan de slag met het ontwikkelen van hun eigen presentatie waarbij een verhaal/ film of boek als uitgangspunt dient. Welke onderdelen komen daarbij kijken? Wie speelt welke rol? Wie kan zijn talenten inzetten voor welk onderdeel? Bekijk wat het betekent om samen een stuk te maken, van de organisatie tot het repeteren tot de uitvoering en van de kleding tot aan de kaartjescontrole.
Eindmusical groep 8 aantal uur in overleg
Bij de workshop 'introductie musical' worden basisvaardigheden getraind van het acteren en zijn er veel tips en trucs. Hoe verdiep je je in je personage? Waarom zeg ik deze tekst? Wat doe je als er iets misgaat, etc? Is er assistentie nodig bij het maken en instuderen van de scenes (of dansen)? Schakel dan de hulp in van h19 voor het regieproces. De school levert de muziek en het script van de musical aan en de musicaldocent gaat (iedere week) aan de slag met de scenes waardoor het een onvergetelijke productie wordt. De docent kan aan het begin van het proces komen om de basis van de scenes te regisseren, of aan het eind van het proces voor de zogenaamde puntjes op de i.
Theater en taal groep 5 t/m 8 1 uur speelzaalo.i.d.
Theater is een prachtige werkvorm voor leerlingen die wat extra hulp kunnen gebruiken bij de ontwikkeling van taal en het vergroten van de woordenschat. Daarnaast kan een pantomime workshop ingezet worden ter bewustzijn van het effect van lichaamstaal (houding en mimiek. Door middel van bewegingsspel en toneelscenes op muziek staan we stil bij de kracht van non-verbale communicatie. Bewegen helpt namelijk de hersenen om te onthouden. Herhaling zorgt voor automatisme en leert op een andere manier de taal ontwikkelen.
Eindmusical groep 8: introductieworkshop en regie Groep 7 – 8 in overleg speelzaal o.i.d.
Bij de workshop 'introductie musical' worden basisvaardigheden getraind van het acteren en zijn er veel tips en trucs. Hoe verdiep je je in je personage? Waarom zeg ik deze tekst? Wat doe je als er iets misgaat, etc? Is er assistentie nodig bij het maken en instuderen van de scenes (of dansen)? Schakel dan de hulp in van h19 voor het regieproces. De school levert de muziek en het script van de musical aan en de musicaldocent gaat (iedere week) aan de slag met de scenes waardoor het een onvergetelijke productie wordt. De docent kan aan het begin van het proces komen om de basis van de scenes te regisseren, of aan het eind van het proces voor de zogenaamde puntjes op de i.